دکتر رضا شیروانی بختیاری » درمان آسیب های ورزشی » پارگی عضله سینه یا پکتورال
۶ دقیقه
پارگی عضله سینه یا پکتورال

پارگی عضله سینه یا پکتورال

آنچه می خوانید...

در گذشته تقریبا آسیب به عضله سینه نادر بود، ولی امروزه به دلیل گسترش ورزش های بدنسازی، پارگی عضلات قفسه سینه، به ویژه عضله سینه ماژور، شایع شده است. پارگی عضله سینه اغلب توسط یک نیروی زیاد و ناگهانی ایجاد می شود. این آسیب معمولا در مردان رخ می دهد و بیشتر آسیب‌ها با وزنه‌برداری اتفاق می افتد، که در صورت آسیب شدید نیاز به جراحی می باشد. امروز می خواهیم در مورد پارگی عضله سینه یا پکتورال صحبت کنیم.

پارگی عضله سینه ماژور

عضله سینه یا پکتورال چیست؟

عضله سینه، شامل عضله سینه ماژور و سینه مینور است، که در جلوی قفسه سینه شما قرار دارد. که به استخوان بازو و شانه توسط تاندون‌ها متصل می‌شود. تاندون ها تارهای قوی از بافت فیبری که ماهیچه‌ها را به استخوان‌ها متصل می‌کنند.

عضله سینه ماژور شما یک عضله بزرگ و قدرتمند قفسه سینه است که به شکل یک بادبزن می باشد، که به شما کمک می کند بازوهای خود را به جلو و عقب حرکت دهید، آن ها را در ناحیه شانه بچرخانید و دراز کنید.

اگر ورزش کنید یا کارهایی را انجام دهید، که به نیروی زیادی نیاز دارند مانند وزنه برداری و کشتی می تواند این عارضه اتفاق بیفتد. پزشکان این آسیب را “پارگی سینه ماژور” می نامند.

عضلات سینه که شامل عضله سینه ماژور و مینور می شود

علت پارگی عضله ی سینه چیست؟

با گذشت زمان، فعالیت های مکرر یا طولانی مدت ممکن است باعث تحلیل رفتن تاندون های عضله سینه ای ماژور و در نتیجه کشیدگی شود. عدم تعادل ماهیچه ها، ضعف، سفتی و بیومکانیک غیرطبیعی، به ویژه زمانی که با تمرین بیش از حد همراه باشد، نیز می تواند به ایجاد کشیدگی عضله سینه کمک کند.

در مقابل، کشیدگی یا پارگی حاد عضله سینه ای زمانی اتفاق می افتد که نیرویی از عضله و تاندون عبور می کند که بیشتر از آن است که آن را تحمل کند. این می تواند در حین تمرین با وزنه، به ویژه هنگام انجام پرس سینه رخ دهد، که عضله در حالی که در وضعیت کشیده قرار دارد به اجبار منقبض می شود. وقتی میله پایین می آید، عضله سینه ای بزرگ در سراسر قفسه سینه کشیده می شود. در این حالت، کشش بیش از حد عضله همراه با نیاز به ایجاد نیروهای عضلانی بالا برای بلند کردن و پایین آوردن میله ممکن است فشار زیادی را بر عضله وارد کند و پاره شود.

هنگامی که این اتفاق می افتد، ممکن است صدایی در قفسه سینه یا شانه خود بشنوید و درد زیادی را احساس کنید. همچنین ممکن است متوجه ضعف و کبودی در اطراف ناحیه شوید.

پارگی جزئی ماهیچه کمتر رایج است. معمولاً یک آسیب از این نوع با پارگی کامل تاندون‌هایی که ماهیچه سینه‌ای بزرگ را به استخوان نگه می‌دارند، همراه است.

سایر فعالیت های سنگینی که می توانند باعث پارگی سینه ماژور شوند عبارتند از:

  • فوتبال
  • کشتی
  • راگبی
  • اسکی
  • هاکی
  • چتربازی
  • هنرهای رزمی
  • ژیمناستیک

ضربه مستقیم ناشی از تصادف نیز می تواند باعث آسیب عضلانی یا تاندون در این ناحیه شود.

پارگی عضله سینه با پرس سینه

میزان پارگی عضله سینه

پارگی عضله سینه بزرگ ممکن است کوچک و جزئی باشد یا ممکن است پارگی کامل رخ دهد. علاوه بر این، می توان بر اساس تعداد رشته های عضلانی پاره شده و میزان عملکرد از دست رفته به عنوان ۱ تا ۳ درجه طبقه بندی کرد، که درجه ۳ نشان دهنده گسترده ترین آسیب است. اکثر پارگی عضله سینه درجه دو هستند.

چه کسانی بیشتر در معرض خطر پارگی عضله سینه است؟

پارگی سینه ماژور در بین مردان جوان و فعال بدنی بین سنین ۲۰ تا ۴۰ به ویژه ورزشکاران شایع تر است. این آسیب می تواند باعث ناتوانی جدی شود.

علائم پارگی عضله سینه یا پکتورال

اولین احساسی که هنگام پاره شدن عضله سینه ای ماژور احساس می کنید، درد ناگهانی در قفسه سینه یا معمولاً در جلوی زیر بغل است، که ممکن است به بالای بازو یا گردن کشیده شود و با ادامه فعالیت به درد شدیدتر تبدیل شود.

علائم دیگر عبارتند از:

  • درد در قفسه سینه و بالای بازو
  • ضعف، زمانی که بازوهای خود را به سمت بیرون فشار می دهید.
  • کبودی در سینه و بازو
  • گودی درست بالای زیر بغل که محل پارگی است.
  • خون مردگی و تورم

پارگی سینه ماژور چگونه تشخیص داده می شود؟

اگر علائمی که در بالا ذکر شد را داشتید و درد زیادی در ناحیه ی سینه احساس می کنید، ممکن است پارگی سینه ماژور دارید، فورا به پزشک متخصص ارتوپد مراجعه کنید. پزشک ابتدا یک معاینه فیزیکی برای بررسی شکل قفسه سینه و توده عضلانی کلی شما انجام می دهند.

برای تأیید تشخیص  بهتر و میزان و شدت پارگی عضله ی شما، ممکن است آزمایش‌های تصویربرداری توصیه کند، مانند:

  • اشعه ایکس
  • ام آر آی شانه یا قفسه سینه
  • سونوگرافی

درمان پارگی عضله سینه

درمان آسیب سینه ای ماژور به شدت آسیب، وسعت عملکرد عضلانی، سلامت و سطح فعالیت عمومی بیمار بستگی دارد. در بیمارانی که مسن هستند، یا دارای پارگی جزئی هستند، باید درمان غیرجراحی در نظر گرفته شود. مدیریت اولیه با بی حرکتی، استراحت و استفاده از کپرس یخ و مصرف داروهای مسکن است. به دنبال آن فیزیوتراپی برای تقویت و کشش عضلات می تواند نتیجه عملکردی رضایت بخشی داشته باشد. حرکت شانه برمی گردد و بیماران می توانند فعالیت های روزانه خود را از سر بگیرند.

جراحی عضله سینه ماژور

در بیمارانی که نیاز به بازگشت به قدرت و عملکرد کامل دارند و یا پارگی عضله سینه شدید است، جراحی توصیه می شود. بیماران از ترمیم جراحی سینه ماژور بسیار راضی بودند و بازگشت قدرت، ساختار و عملکرد کلی را گزارش کردند. نیاز به فیزیوتراپی پس از جراحی بسته به نحوه ترمیم عضله متفاوت است.

جراحی برای ترمیم تاندون باید در ۲ تا ۳ هفته اول پس از آسیب انجام شود. پس از این مدت، تاندون و عضله دوسر شروع به زخم شدن و کوتاه شدن می کنند و ممکن است بازیابی عملکرد بازو با جراحی امکان پذیر نباشد.

مدت زمان بهبودی بعد از جراحی عضله سینه ماژور

اگر پارگی جزئی عضله یا تاندون دارید، حدود ۲ هفته پس از آسیب به فیزیوتراپی نیاز دارید تا قدرت و حرکت شانه و بازوی خود را بازیابید.

پس از جراحی، شما باید به مدت ۳ تا ۶ هفته از شانه بند استفاده کنید. در این مدت، می توانید تمرینات کوچک را برای تقویت قدرت و بازیابی حرکت در ناحیه آسیب دیده شروع کنید. در طی چند هفته و چند ماه آینده بعد از عمل، باید فیزیوتراپی داشته باشید تا به آرامی تمرینات، قدرت عضلات شما را بازگردانند.

پس از جراحی، بهبودی کامل معمولا تا ۶ ماه طول می کشد. قبل از شروع فعالیت های بدنی منظم مانند ورزش یا وزنه برداری حتما با پزشک متخصص خود مشورت کنید.

دکتر رضا شیروانی بختیاری

فارغ التحصيل پزشكى عمومى از دانشگاه تهران فارغ التحصيل دوره تخصص ارتوپدى از دانشگاه فردوسى مشهد رتبه برتر آزمون بورد تخصصى سال ١٣٩٢ دوره تخصصى آسيبهاى ورزشى و ارتروسكوپى از ايتاليا ١٣٩٢

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوزده − شانزده =