دکتر رضا شیروانی بختیاری » تعویض مفصل » دستشویی رفتن بعد از تعویض مفصل زانو
۵ دقیقه
دستشویی رفتن بعد از تعویض مفصل زانو

دستشویی رفتن بعد از تعویض مفصل زانو

آنچه می خوانید...

دستشویی رفتن بعد از تعویض مفصل زانو نکاتی را به همراه دارد که بیمار برای نتیجه‌ی عمل بهتر است، آن‌ها را رعایت کند که فشار کمتری به زانو وارد شود. با رعایت کردن نکات مربوط به مراقبت‌های بعد از جراحی می‌توان از بروز بسیاری از مشکلات جلوگیری کرد که در این مقاله به بررسی همه‌ی نکات می‌پردازیم.

دستشویی رفتن بعد از تعویض مفصل زانو

دستشویی رفتن بعد از عمل تعویض مفصل زانو چگونه است؟

در ابتدا بعد از عمل بیمار معمولا ۳ الی ۴ روز در بیمارستان بستری بوده و فرآیند دستشویی رفتن در دو الی سه  روز اول به صورت لگن گرفتن به زیر بیمار می‌باشد و بعد از آن می‌توان از توالت فرنگی استفاده کرد. در سه روز اول بیمار با معاینه و تشخیص پزشک می‌تواند به آرامی و با کمک فیزیوتراپیست چند قدم راه رفته و طبق نظر پزشک روز بعد از بیمارستان مرخص شود. بعد از مرخص شدن از بیمارستان بیمار باید حتما تحت نظر پزشک بوده و داروهای تجویز شده را به طور دقیق مصرف کند و هر موضوع لازم را با پزشک خود مطرح کند. فرد بیمار بعد از مرخص شدن می‌بایست در منزل استراحت کرده و دوره‌ی درمان خود را طی کند اما برای استفاده از سرویس بهداشتی باید نکاتی را رعایت کرد که به زانوی بیمار فشار وارد نشده و دچار آسیب نشود. در ابتدا سرویس بهداشتی باید نزدیک بیمار بوده تا بیمار مجبور نباشد فاصله‌ی زیاد را طی کند یا از طبقه‌ای به طبقه‌ی دیگر جا به جا شود.

بیشتر بخوانید: راه رفتن بعد از تعویض مفصل زانو

نکات مهم برای دستشویی رفتن بعد از تعویض مفصل زانو

بعد از عمل تعویض مفصل زانو با توجه به اینکه بیمار باید رژیم غذایی مناسب و سالم داشته باشد تا هم در روند بهبود بیمار و هم در دستشویی رفتن کمک کند، برای پیشگیری از یبوست حتما از مایعات، میوه، سبزیجات و غذاهای فیبردار استفاده شود.

 از جمله نکات ضروری برای دستشویی رفتن بعد از تعویض مفصل زانو که برای بیمار مناسب است:

  • محل استراحت بیمار باید در نزدیکی سرویس بهداشتی بوده تا برای رفت و آمد مشکلی برای بیمار ایجاد نشود.
  • وسایل‌های مورد نیاز برای سرویس بهداشتی که برای بیمار احتیاج است را حتما در دسترس قرار داده تا به راحتی به آن‌ها دسترسی داشته و احتیاج به جا به جایی نداشته باشد.
  • برای استراحت حتما از تخت استفاده کرده که به راحتی پای خود را روی زمین گذاشته و سهولت برای دستشویی رفتن داشته باشد.
  • یک صندلی با پشتی محکم در سرویس بهداشتی، حمام، اتاق خواب و آشپزخانه داشته باشید که از ایستادن زیاد و فشار آمدن به زانو جلوگیری شود.
  • باید مطمئن شوید که می‌توانید به وسایل‌های مورد نیاز دسترسی داشته باشید بدون نیاز به اینکه روی نوک پای خود بایستید.

بیشتر بخوانید: جراحی تعویض مجدد مفصل زانو

دستشویی رفتن بعد از تعویض مفصل زانو

چه مواردی را باید در دستشویی رفتن بعد از این جراحی رعایت کرد؟

  • استفاده کردن از محافظ زانو

در زمانی که پزشک مربوطه توصیه کرده باشد که از محافظ زانو استفاده شود می‌توان از محافظ زانو برای کاهش درد استفاده کرد.

  • استفاده کردن از تکیه‌گاه

در زمان نشستن و بلند شدن بهتر است از تکیه گاه استفاده کرد تا فشار زیادی به زانو وارد نشود.

  • استفاده کردن از یک جایگاه برای قرار گرفتن زانو

در سرویس بهداشتی می‌توان از یک استند به عنوان قرارگیری زانو از آن استفاده کرد و فشاری به زانو وارد نشود.

  • استفاده کردن از توالت فرنگی با ارتفاع بالا

استفاده کردن از توالت فرنگی با ارتفاع بالاتر از مهم‌ترین عوامل برای کاهش درد و فشار نیامدن به زانو می‌باشد که فرد بیمار می‌تواند با رعایت کردن این نکته از فشار آوردن به زانو جلوگیری کرده و روند درمان را سریع‌تر کند.

روش استفاده از توالت فرنگی بعد از جراحی

ابتدا مسیر استراحت بیمار تا سرویس بهداشتی باید کوتاه بوده و مانعی سر راه آن وجود نداشته باشد. بعد از آن با استفاده از عصا یا واکر به سرویس بهداشتی رفته و در آن جا با استفاده از میله‌ی کمک کننده به آرامی چرخیده و پای سالم را به آرامی به سمت جلو خم کرده و بر روی آن می‌نشینید. تا جای امکان پای عمل شده را بر روی یک استند قرار دهید تا از خم شدن آن جلوگیری شود و در هنگام بلند شدن ابتدا پای سالم را به سمت جلو خم کرده و به کمک آن بلند شده و بعد از آن پای عمل شده را صاف کنید.

دستشویی رفتن بعد از تعویض مفصل زانو

دستشویی ایرانی رفتن بعد از تعویض مفصل زانو خطرناک است؟

بعد از عمل تعویض مفصل زانو پزشکان برای نتیجه‌ی بهتر برخی از حرکات را محدود کرده که با تغییراتی همراه است. به مرور زمان بهبودی حاصل شده و بسته به نوع عمل و خوده بیمار روند بهبودی در هر فرد متفاوت است. بعد از عمل جراحی پزشکان بعضی از فعالیت‌ها را از جمله ورزش کردن، خم کردن زانو، فشار وزن بر روی زانو، استفاده از دستشویی ایرانی و… را برای بیمار محدود کرده تا فشاری بر روی زانو وارد نشده و زانو آسیب نبیند. در نتیجه یکی از عوامل مهم که پزشکان توصیه می‌کنند استفاده از سرویس فرنگی به جای سرویس ایرانی بعد از عمل می‌باشد. بعد از تمام شدن دوره‌ی نقاهت و به دست آوردن بهبودی فرد می‌تواند از دستشویی ایرانی استفاده کند.

نتیجه‌گیری

بعد از هر عمل جراحی مراقبت‌های مخصوص به آن جراحی که بسیار مهم و ضروری هستند تحت نظر پزشک  باید به خوبی انجام شوند. با توجه به اینکه عمل تعویض مفصل زانو یک عمل مهم و حساس می‌باشد رعایت کردن نکات بعد از این عمل بسیار ضروری و مهم است. دستشویی رفتن بعد از تعویض مفصل زانو نکاتی را به همراه دارد که باید آن‌ها را به خوبی رعایت کرد تا نتیجه‌ی عمل بسیار خوب و رضایت بخش باشد.

دکتر رضا شیروانی بختیاری

فارغ التحصيل پزشكى عمومى از دانشگاه تهران فارغ التحصيل دوره تخصص ارتوپدى از دانشگاه فردوسى مشهد رتبه برتر آزمون بورد تخصصى سال ١٣٩٢ دوره تخصصى آسيبهاى ورزشى و ارتروسكوپى از ايتاليا ١٣٩٢

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

15 − چهار =