دکتر رضا شیروانی بختیاری » زانو » تمرینات فوق‌ العاده برای کاهش درد زانو
۵ دقیقه
درد زانو

تمرینات فوق‌ العاده برای کاهش درد زانو

آنچه می خوانید...

وجود یک‌سری تمرینات برای کاهش درد زانو می‌تواند نقش پررنگی داشته باشد. بهتر است توجه داشته باشید تمرینات بعد از مراجعه به پزشک و پس از تایید انجام گردد. چرا که برخی از تمرینات برای برخی از افراد مفید و در عین حا برای برخی دیگر می‌تواند عوارض بسیاری را به همراه داشته باشد. همراه ما تا انتهای مقاله برای بررسی تمرینات کاهش درد زانو باشید.

علت درد زانو

بهترین تمرین کاهش درد زانو

زانو درد یکی از درد‌های رایجی است که ممکن است اغلب ما آن را تجربه کرده باشیم و یا در اطرافیانمان شخصی را دیده باشید که از درد زانو بسیار شاکی باشد. در این میان انجام برخی از تمرینات می‌تواند نقش پررنگی را در کاهش درد ایفا کند. توجه داشته باشید علت درد زانو می‌تواند مختلف باشد در نتیجه بهتر است در قدم اول علت آن مشخص شده و بعد از تایید پزشک اقدام به انجام تمرینات کنید. می‌پرسید چه علت‌هایی ممکن است باعث بروز زانو درد شود؟ در پاسخ به این سوال می‌‎توان گفت عواملی چون آرتروز زانو، آسیب ورزشی، التهاب مفصلی، افزایش وزن و وارد شدن ضربه به زانو می‌تواند جزو عواملی باشد که باعث بروز درد زانو شود. در این میان بسیار شنیده‌ایم که انجام تمرینات می‌تواند در کاهش درد موثر باشد. همانطور که پیش‌تر اشاره شد در ابتدا بهتر است علت آن مورد بررسی و پس از تایید پزشک تمرینات انجام گردد. 

در ابتدا بهتر است بدانیم اگر علت درد زانو، اضافه وزن است، بهتر است برای کاهش درد به دنبال راهی برای کاهش وزن باشیم. به بیان دیگر کاهش وزن می‌تواند تاثیر چشمگیری در کاهش درد زانو داشته باشد. در نتیجه با رعایت رژیم غذایی بر اساس تجویز پزشک و انجام تمرینات مفید برای کاهش وزن، می‌توانید شاهد کاهش درد زانو باشید.

همچنین اگر در زندگی روزمره خود به فعالیت‌هایی مانند پیاده‌روی طولانی مدت، می‌پردازید و یا مشغول ورزش‌های حرفه‌ای هستید، از اهمیت نقش کفش مناسب در جلوگیری از آسیب ورزشی غافل نشوید. به طور کلی تمریناتی که می‌تواند تاثیر فوق العاده‌ای در کاهش درد داشته باشد شامل:

برخی از ورزش‌های مناسب برای کاهش درد زانو عبارتند از:

  •  شنا:

شاید بسیار از تاثیر ورزش شنا بر سلامت جسم شنیده باشیم که در این میان تاثیر آن بر زانو بر کسی پوشیده نیست. بهتر است توجه داشته باشیم که انجام تمرینات شنا  باید بدون اعمال فشار زیاد بر روی زانو انجام شود. ورزش شنا می‌تواند موجب تقویت عضلات اطراف زانو و بهبود تحرک مفصل می‌شود. در نتیجه یکی از ورزش‌های مفید برای این عارضه شنا به شمار می‌رود.

  • دوچرخه سواری:

دوچرخه سواری یک ورزش مفید برای زانوست و می‌تواند به افزایش دامنه حرکتی کمک کند. در این میان توجه داشته باشید که بعد از تایید پزشک اقدام به انجام ورزش کنید چرا که ممکن است در برخی مواقع انجام دوچرخه سواری برای برخی افراد باعث افزایش درد و فشار به زانو گردد. به طور کلی پس از تایید پزشک می‌توانید با رعایت نکات این ورزش را انجام دهید. همچنین اگر این ورزش برای شما مفید بود و زمان کافی برای رفتن به پارک و فضای مناسب دوچرخه را نداشتید، دوچرخه ثابت نیز می‌تواند گزینه خوبی برای شما به شمار رود.

بیشتر بخوانید: آسیب‌های ورزشی زانو

  • پیاده‌روی:  پیاده‌روی یک ورزش مناسب و کم‌ فشار برای افراد با زانو درد است. اما باید توجه داشته باشید که سرعت پیاده‌روی باید به گونه‌ای باشد که درد زانو افزایش نیابد. در نتیجه زمانی این ورزش می‌تواند مفید واقع شود که با رعایت نکات اصولی انجام گردد.
  • ورزش‌های کششی: انجام حرکات کششی برای عضلات ران، ماهیچه همسترینگ و چهارسر ران موجب افزایش انعطاف‌پذیری و کاهش درد زانو می‌شود. توجه داشته باشید که هر فردی باید با توجه به وضعیت زانوی خود، ورزش مناسب را انتخاب و آن را به طور منظم انجام دهد.
۰۱:۲۳
truncate dir-rtl

اخطار مهم و خطای پزشکی

کلیاتی درباره تمرینات کاهش درد زانو

ممکن است بر این تصور باشیم که تنها انجام تمریناتی برای درمان درد زانو مفید است. بهتر است بدانیم این تصور اشتباه است. به بیان دیگر ممکن است در برخی از مواقع درد زانو خفیف باشد و تنها انجام ورزش بعد از تایید پزشک مفید باشد اما در برخی از مواقع تمرینات می‌تواند نقش تکمیل کننده درمان را بر عهده داشته باشد. به طور مثال ممکن است پزشک برای برخی افراد اقدام به تجویز دارو کند. مصرف داروهای ضد التهاب و مسکن بعد از تایید پزشک می‌تواند در کنار انجام تمرینات نقش  بهتری را ایفا کند. همچنین ممکن است پزشک برای فرد درمان‌هایی مانند فیزیوتراپی، الکتروتراپی و .. را تجویز کند. در نتیجه انجام تمرینات ورزشی در موارد خفیف می‌تواند به تنهایی موثر واقع شود و در موارد شدید پزشک اقدام به درمان‌های دیگر در کنار تمرینات ورزشی می‌کند. همانطور که پیش‌تر اشاره شد کفش مناسب و انجام اصولی ورزش می‌تواند نقش پررنگی در پیشگیری از درد زانو و همچنین کاهش درد داشته باشد.

نتیجه‌‌گیری

تمرینات برای کاهش درد زانو می‌تواند بسیار نقش موثری داشته باشد. در این مقاله ورزش‌ها و تمرینات مفید را در این زمینه مورد بررسی قرار دادیم.

دکتر رضا شیروانی بختیاری

فارغ التحصيل پزشكى عمومى از دانشگاه تهران فارغ التحصيل دوره تخصص ارتوپدى از دانشگاه فردوسى مشهد رتبه برتر آزمون بورد تخصصى سال ١٣٩٢ دوره تخصصى آسيبهاى ورزشى و ارتروسكوپى از ايتاليا ١٣٩٢

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 × 5 =