دکتر رضا شیروانی بختیاری » زانو » جراحی پارگی منیسک
۵ دقیقه
جراحی پارگی منیسک

جراحی پارگی منیسک

آنچه می خوانید...

جراحی پارگی منیسک یک عمل رایج برای ترمیم منیسک پاره شده است. آسیب منیسک زانو از شایع ترین آسیب های مفصل زانو است که بیشتر در افراد ورزشکار به خصوص فوتبالیست ها دیده می شود . این جراحی می تواند درد را کاهش دهد، تحرک و ثبات را بهبود بخشد و شما را به فعالیت های روزمره زندگی بازگرداند.

چه کسانی نیاز به جراحی پارگی مینسک دارند؟

جراحی پارگی منیسک چیست؟

همانطور که گفته شد عملی برای ترمیم پارگی منیسک زانو است. البته ممکن است برخی از پارگی های منیسک بدون مداخله جراحی بهبود یابند.

این جراحی با آرتروسکوپی زانو انجام می شود. ترمیم منیسک شامل استفاده از آرتروسکوپ است که از طریق یک برش بسیار کوچک در ناحیه وارد می شود. جلوی زانوی شما برش کوچک دیگری ایجاد می شود و ابزارهایی دیگر برای اجرا وارد می شوند.

جراحی پارگی منیسک چیست؟

چه کسانی نیاز به عمل پارگی منیسک دارند؟

پارگی منیسک زانو به ویژه در بین ورزشکاران رایج است. یک چرخش، یا چرخش و برخورد ناگهانی می تواند منیسک زانو شما را پاره کند.

همچنین افراد مسن نیز مستعد این آسیب هستند. منیسک ها با گذشت زمان ضعیف می شوند و احتمال پارگی آن ها بیشتر است. در واقع، پارگی منیسک می تواند یک اتفاق طبیعی به عنوان بخشی از روند پیری باشد.

بسیاری از افراد دچار پارگی منیسک جراحی را انتخاب می کنند زیرا این آسیب می تواند سبب ناپایداری زانو، باعث درد و تورم شود یا باعث قفل شدن یا خالی شدن زانو شود.

آیا هر آسیب به منیسک نیاز به جراحی دارد؟

برخی از افراد که دچار این آسیب می شوند حتما نیاز به جراحی دارند، اما برخی نه. تصمیم به این بستگی دارد:

  • نوع، اندازه و محل پارگی
  • سن
  • سطح فعالیت و سبک زندگی
  • آسیب های مرتبط (به عنوان مثال، پارگی ACL).
  • وجود علائم (درد، تورم، قفل شدن، خالی کردن زانو و غیره)

متخصص ارتوپد شما ممکن است به شما پیشنهاد دهد که ابتدا درمان های غیرجراحی را امتحان کنید.

۰۱:۴۱
truncate dir-rtl

درمان و جراحی پارگی منیسک

اقدامات قبل از جراحی منیسک زانو چیست؟

اگر شما و جراحتان تصمیم به انجام عمل جراحی برای پارگی منیسک دارید، ممکن است از قبل آزمایشاتی داشته باشید. به عنوان مثال، آزمایش خون، نوار قلب و عکسبرداری اشعه ایکس قفسه سینه می تواند به تعیین اینکه آیا شما برای جراحی به اندازه کافی سالم هستید یا خیر، کمک می کند.

چند روز قبل از جراحی، پزشک متخصص ارتوپد شما موارد زیر را انجام خواهد داد:

  • برای کنترل درد بعد از جراحی به شما نسخه ای از داروهای تجویزی بدهد.
  • قرار ملاقات هایی را برای فیزیوتراپی یا لوازمی که ممکن بعد از عمل نیاز داشته باشید را توصیه  می کند.
  • به شما می گوید چگونه برای جراحی آماده شوید. ممکن است لازم باشد مصرف برخی داروها را قطع کنید و چندین ساعت قبل از عمل چیزی نخورید یا ننوشید.

در جراحی آرتروسکوپی منیسک چه اتفاقی می افتد؟

رایج ترین درمان پارگی منیسک، جراحی آرتروسکوپی زانو است. معمولا کمتر از یک ساعت طول می کشد. ابتدا بیهوشی دریافت می کنید.

جراح چند برش کوچک در زانوی شما ایجاد می کند. سپس تیم مفصل زانو را با مایع استریل پر می کند. این مایع به کنترل خونریزی جزئی در مفصل کمک می‌کند و به جراح کمک می‌کند تا داخل مفصل را ببیند.

جراح ابزار کوچکی به نام آرتروسکوپ را در محل برش قرار می دهد. آرتروسکوپ یک لوله نازک با نور کوچک و دوربین فیلمبرداری در انتهای آن است. این دوربین تصاویر ویدئویی را از داخل زانوی شما روی مانیتور پخش می کند.

جراح از آرتروسکوپ استفاده می کند تا به پارگی نگاه کند و تصمیم بگیرد که چه تکنیک جراحی را انجام دهد:

  • ترمیم منیسک: جراح قطعات پاره شده غضروف را دوباره به هم می دوزد تا بتوانند خود به خود بهبود یابند. با این حال، به دلیل نوع پارگی و منبع خون، کمتر از ۱۰ درصد پارگی ها واقعا قابل ترمیم هستند.
  • منیسککتومی جزئی: جراح غضروف آسیب دیده را برش داده و برمی دارد و بافت سالم منیسک را در جای خود باقی می گذارد.
۰۰:۵۴
truncate dir-rtl

جااندازی و ترمیم مینسک داخلی

جراح شما بسته به تکنیک مورد استفاده، ابزارهای جراحی دیگری را وارد می کند. هنگامی که منیسککتومی یا ترمیم منیسک کامل شد، جراح برش ها را با بخیه جراحی می بندد. و زانوی شما را با بانداژ می پوشاند.

مزایای عمل پارگی منیسک زانو چیست؟

جراحی پارگی منیسک می تواند کمک کند:

  • شما را به ورزش یا فعالیت های دیگر بازگرداند.
  • بهبود تحرک
  • بی تباتی زانو برطرف می شود.
  • جلوگیری یا کند کردن پیشرفت آرتریت
  • کاهش یا تسکین کامل درد.

خطرات یا عوارض جراحی منیسک آرتروسکوپی چیست؟

جراحی آرتروسکوپی زانو بسیار ایمن است و فقط عوارض نادری دارد:

  • آرتریت در مراحل بعدی زندگی
  • لخته شدن خون
  • تجمع خون در ناحیه زانو
  • عفونت
  • آسیب به اعصاب و عروق خونی نزدیک زانو

البته تمامی این موارد همانطور که گفته شد نادر هستند و در صورتی که این جراحی نزد پزشک متخصص و با تجربه انجام شود و مراقبت ها و دستورالعمل های بعد از عمل به خوبی رعایت شود، اتفاق نمی افتد.

کلام آخر

جراحی پارگی منیسک می تواند منیسک آسیب دیده یا پاره شده، را ترمیم کند. اگر زانو درد دارید که در زندگی، کار یا فعالیت‌های شما اختلال ایجاد می‌کند، با متخصص ارتوپد خود صحبت کنید. جراحی آرتروسکوپی می تواند درد را کاهش دهد، تحرک و ثبات را بهبود بخشد و به شما کمک کند به فعالیت های خود بازگردید.

دکتر رضا شیروانی بختیاری

فارغ التحصيل پزشكى عمومى از دانشگاه تهران فارغ التحصيل دوره تخصص ارتوپدى از دانشگاه فردوسى مشهد رتبه برتر آزمون بورد تخصصى سال ١٣٩٢ دوره تخصصى آسيبهاى ورزشى و ارتروسكوپى از ايتاليا ١٣٩٢

5 Responses
  1. سلام آقای دکتر خسته نباشید، مادرم را بردم دکتر و گفتن که باید جراحی تعویض مفصل زانو انجام بده خواستم از تون بپرسم جراحی در شرایطی لازم هست ؟ می توانم برای معاینه بیارمشون خدمت شما نمی خوام الکی جراحی بشه . لطفا جواب بدید ….

  2. سلام خسته نباشید، هزینه جراحی منیسک چقدر میشه و این که شما در بیمارستان دولتی هم عمل می کنید ؟

  3. سلام اقای دکتر خسته نباشید من پارگی مینیسک دارم توی ام ار ای نوشته درجه ۲ حتما باید عمل کنم یا با روش های دیگه خوب میشه؟ زانوم تا حالا قفل هم نکرده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دوازده + سیزده =